kolmapäev, 15. september 2010

Ülesanne 4. Tugitehnoloogia

Tugitehnoloogia (inglise keeles "assistive technology") on tehnoloogia valdkond, mis tegeleb puuetega inimestele mõeldud, ligipääsetavust parandavate lahendustega. Tugitehnoloogia alla kuulub laiemalt võttes nii ratastoolikasutajale vajalik kaldtee või toolitõstuk, pimedale inimesele vajaminev valge kepp või heliga valgusfoor kui ka kurti inimest abistav signaallambiga uksekell. ( http://itiabi.elil.ee/index.php/Mis_on_IT-tugilahendused%3F)
Olen töötanud erilasteaias, kus kõikidel lastel oli  teistest erinev erivajadus.  Rainer oli kaasasündinud kuulmispuudega poiss. Vanemad olid noored ja ka arstid ei rääkinud õigeaegselt kõikidest ohtudest. Raineri kuulmispuue diagnoositi väga varakult, sest loodeti et ema rasedusaegne punetiste põdemine ei jäta kahjustusi. Kodu ja lasteaia koostöös õppis Rainer rääkima.  Raineri vanemad keeldusid viipekeele kasutamisest, millest tulenevalt Rainer seda ka ei  oska. Kooli minnes sai Rainer abivahendi, et suures klassis kuulda. Tänu oma abivahendile on Rainer koolis suurepäraselt hakkama saanud.
                    Sisekõrva implantaat http://www.vedur.ee/puutepunkt/pic.php?id=150&cats=1


Olulise asjaoluna tuleks mainida põhimõtet, et spetsiaalseid tugilahendusi kasutatakse nii palju kui vajalik, nii vähe kui võimalik. Põhjused on järgmised:
Eritehnoloogia (sh ka IT-lahendused) on enamasti üsna kallid ning Eestis on esialgu veel nende rahastamine lünklik.
Kui inimene suudab toime tulla tavalahendusega (näiteks kasutada harilikku arvutit), annab see talle suurema mobiilsuse, kuna ei sõltuta erilahendusest. Nii on lihtsam kasutada kohalikke arvuteid näiteks avalikus internetipunktis või lennujaamas, ilma et peaks hakkama sinna enda lisaseadmeid juurde ühendama (alati polegi see võimalik).
Vahel vajab tavalahenduse kasutamine küll suuremat pingutust, ent on ühtlasi ka kasulikuks treeninguks. Näiteks tserebraalparalüüsi korral, kui inimene teeb tahtmatuid liigutusi, on peenkoordinatsiooni nõudvate tegevuste nagu tavaklaviatuuri või hiire kasutamine kahtlemata raskendatud. Samas on just selline vaevarikas tegevus pikemas perspektiivis võtmeks inimese üldise liigutuste koordineerituse paranemise juurde (http://itiabi.elil.ee/index.php/Mis_on_IT-tugilahendused%3F)
Tänaseks on Rainer gümnaasiumiõpilane. Meeleldi veedab ta aega arvuti taga olles ja sõpradega vesteldes. Vesteldes Raineri ema ja isaga, siis nad on tähele pannud, et arvuti abiga suhtleb Rainer isegi rohkem kui päriselus.
Helide eristamisraskuste (või ka üldisemalt vaegkuulmise) puhul on abi tavalistest kõrvaklappidest - nendega saab ümbritsevat helifooni vähendada ja helitugevust vajaduse järgi suurendada (sobivamad on suured, kõrva ümbritseva "kausiga" klapid). Kurdil arvutikasutajal tuleb kogu heliline info muundada visuaalseks (näiteks tuleks ka operatsioonisüsteemi "piiks" asendada mingi kindla märgiga ekraanil - paljudel uuematel süsteemidel on selline seadistusvõimalus olemas), helisisendit ei saa kasutada. Firmad peavad arvestama oma kurtide klientidega toote toetusmehhanismi projekteerides - nimelt langeb ära selline väga tõhus arvutikasutajate abimees nagu telefon. Seega peab telefonitoetuse dubleerima mingisse teise vormi - käepäraseks lahenduseks on siin kasvõi SMS (mida kurdid inimesed laialdaselt kasutavad), aga ka hästituntud MSN-sarnased vestlusprogrammid või Skype (vestlusrežiimis). http://itiabi.elil.ee/index.php/Kuulmispuuded

Viipekeelt kasutavate kurtide inimeste suhtlusvahendiks sobib piisavalt kiire võrguühenduse puhul veebikaamera. Tarkvara osas sobib näiteks Skype või MSN Live Messenger. Üsna käepäraseks lahenduseks on siin ka uued odavad mini-sülearvutid (nagu Asus Eee PC), mis on lihtsad kaasas kanda ning millel on olemas sisseehitatud veebikaamera. http://itiabi.elil.ee/index.php/Lihtsaid_nippe


Dialoogiboks Hõlbustussuvandid (Accessible Options), valitud on vahekaart Heli (Sound). See dialoogiboks avaneb Windowsi juhtpaneelilt. (http://office.microsoft.com/et-ee/training/RZ006380094.aspx?section=16)
Ma  arvan, et tänu infotehnoloogia arengule saavad kurdid lapsed väga edukalt hakkama üksteisega suhtlemisel.

Kasutatud materjal:

http://itiabi.elil.ee/index.php/Mis_on_IT-tugilahendused%3Fhttp://www.vedur.ee/puutepunkt/pic.php?id=150&cats=1
http://office.microsoft.com/et-ee/training/RZ006380094.aspx?section=16
http://itiabi.elil.ee/index.php/Lihtsaid_nippe
http://itiabi.elil.ee/index.php/Kuulmispuuded



2 kommentaari:

  1. Väga huvitav ülevaade ja asjalikud näpunäited. Kuid teksti vormistamise suhtes olge edaspidi enda suhtes nõudlikum. Palun uurige, kuidas veebiallikaid kasutatud kirjanduse all kirja pannakse. Hetkel ei ole veel vastavust APA stiiliga.

    VastaKustuta
  2. Agen Judi ayam bangkok s128, Sabung sv388, sabung kungfu chicken dan masih banyak lainnya !


    Keluaran Togel Terbaru

    VastaKustuta